Στις 22 Απριλίου 2016 συμπληρώθηκαν 400
χρόνια από το θάνατο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες
Ο Μιγκέλ ντε
Θερβάντες Σααβέδρα (Miguel de Cervantes Saavedra, 29 Σεπτεμβρίου 1547 – 22
Απριλίου 1616) ήταν Ισπανός συγγραφέας, ο οποίος θεωρείται ευρέως ως ο
μεγαλύτερος συγγραφέας στην ισπανική γλώσσα και ο κατ' εξοχήν μυθιστοριογράφος
παγκοσμίως. Το έργο του ανήκει χρονικά στην «χρυσή εποχή» (περ. 1492-1648) της
Ισπανίας, κατά την οποία παρατηρήθηκε εξαιρετική άνθηση στις τέχνες. Το
διασημότερο μυθιστόρημά του, ο Δον Κιχώτης, συγκαταλέγεται στα κλασικά έργα της
παγκόσμιας λογοτεχνίας, μεταφρασμένο σε περισσότερες από εξήντα γλώσσες.
Γεννήθηκε στο Αλκαλά ντε Ενάρες, περίπου 30
χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Μαδρίτης, τέταρτος από τα συνολικά επτά παιδιά
της οικογένειάς του. Τα νεανικά του χρόνια, για τα οποία διαθέτουμε ελάχιστες
πληροφορίες, χαρακτηρίστηκαν από τις πολυάριθμες μετακινήσεις της οικογένειας
σε διαφορετικές ισπανικές πόλεις. Από νεαρή ηλικία εκδήλωσε ιδιαίτερο
ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία και εξελίχθηκε σε δεινό αναγνώστη λογοτεχνικών
έργων. Την περίοδο κατά την οποία η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη,
φοίτησε κοντά στον ουμανιστή Χουάν Λόπεθ ντε Όγιος (Juan López de Hoyos), ο
οποίος ξεχώρισε τον Θερβάντες για την κλίση του στα γράμματα.
To 1569, ο
Θερβάντες εγκαταστάθηκε στην Ιταλία, για λόγους που μέχρι σήμερα παραμένουν
άγνωστοι. Για σύντομο χρονικό διάστημα προσέφερε τις υπηρεσίες του ως αυλάρχης
στον οίκο του Τζούλιο Ακουαβίβα, μετέπειτα καρδινάλιου, στην Ρώμη. Εκτιμάται
ότι η θέση του θα μπορούσε να τού εξασφαλίσει την ανέλιξή του στην παπική Αυλή,
ωστόσο την εγκατέλειψε έπειτα από περίπου δεκαπέντε μήνες και το 1570 ξεκίνησε
να υπηρετεί στο πεζικό σώμα του ισπανικού στρατού στη Νάπολι, έδαφος που τότε
βρισκόταν υπό ισπανική κατοχή.
Αγαλμα του θερβάντες στο λιμάνι της Ναυπάκτου |
Τον
Σεπτέμβριο του 1571 υπηρέτησε ως υπαξιωματικός με το πολεμικό πλοίο Μαρκέσα που
αποτελούσε τμήμα του μεγάλου στόλου υπό τις διαταγές του Δον Χουάν της Αυστρίας
και πολέμησε νικηφόρα στη ναυμαχία της Ναυπάκτου (ή Λεπάντο) στις 7 Οκτωβρίου,
εναντίον του οθωμανικού στόλου, αμφισβητώντας για πρώτη φορά την κυριαρχία του
στη Μεσόγειο. Σύμφωνα με ανεξάρτητες μαρτυρίες που διασώζονται, η στάση του
Θερβάντες υπήρξε γενναία, αρνούμενος να περιοριστεί στα «μετόπισθεν», παρά το
γεγονός πως ήταν προσβεβλημένος από πυρετό. Κατά την διάρκεια της μάχης
τραυματίστηκε δύο φορές στο στέρνο, ενώ ένας τρίτος τραυματισμός προκάλεσε
μόνιμη βλάβη, αχρηστεύοντας το αριστερό του χέρι. Ο ίδιος, στον πρόλογο του
δεύτερου μέρους του Δον Κιχώτη (1615) περιγράφει με υπερηφάνεια την συμμετοχή
του στη μάχη, την οποία χαρακτήρισε ως την πλέον ένδοξη των όσων είδαν ή θα
δουν οι αιώνες. Στο δε Ταξίδι στον Παρνασσό (1614) υπαινισσόμενος την κατοπινή
επιτυχία του πρώτου μέρους του Δον Κιχώτη (1605), αναφέρει ότι στη Ναύπακτο
αχρηστεύτηκε το αριστερό του χέρι "προς δόξαν του δεξιού". H
σοβαρότητα των τραυμάτων του φαίνεται από το γεγονός πως, μετά το τέλος της
μάχης, παρέμεινε στο νοσοκομείο για περίπου έξι μήνες, μέχρι να επουλωθούν οι
πληγές του.
Το 1572
επανήλθε στην υπηρεσία του ισπανικού στρατού στη Νάπολη και τα επόμενα τρία
χρόνια συμμετείχε στις εκστρατείες της Κέρκυρας, του Ναυαρίνου και της Τύνιδας.
Τον Σεπτέμβριο του 1575, κατά την διάρκεια του ταξιδιού της επιστροφής του στην
Ισπανία, η γαλέρα με την οποία έπλεε δέχθηκε επίθεση από πειρατές και ο
Θερβάντες συνελήφθη μαζί με τον αδελφό του Ροδρίγο και μεταφέρθηκε αιχμάλωτος
στο Αλγέρι, όπου παρέμεινε για πέντε χρόνια ως δούλος.
Η μάχη του Λεπάντο (Ναύπακτος) αναπαράσταση άγνωστου δημιουργού |
Στη διάρκεια των πέντε
ετών της αιχμαλωσίας του, επιχείρησε ανεπιτυχώς να δραπετεύσει τέσσερις φορές.
Ανέκτησε τελικά την ελευθερία του, τον Σεπτέμβριο του 1580, χάρη στη συνδρομή
Τριαδιστών καλόγερων και της οικογένειάς του που κατάφεραν να συγκεντρώσουν το
οικονομικό ποσό που απαιτείτο. Επιστρέφοντας στην Ισπανία, ο Θερβάντες έζησε
μια ζωή αρκετά διαφορετική από αυτήν της προηγούμενης δεκαετίας,
αντιμετωπίζοντας συχνά οικονομικά προβλήματα, πριν καθιερωθεί στον χώρο της
λογοτεχνίας. Ως δραματικός συγγραφέας, ο Θερβάντες δεν διακρίθηκε, ούτε
κατάφερε να αποκομίσει οικονομικά οφέλη, την ίδια περίοδο που δέσποζε η ισχυρή
παρουσία του Λόπε ντε Βέγα, με καθοριστική συμβολή στο ισπανικό θέατρο και
θεμελιωτής της comedia nueva.
Η αδυναμία
του Θερβάντες να καταξιωθεί ως λογοτέχνης, τον οδήγησε στην αναζήτηση
διαφορετικής κατεύθυνσης και, το 1587, διορίστηκε ως υπεύθυνος επισιτισμού και
εφοδιασμού της ισπανικής αρμάδας, ενώ τον επόμενο χρόνο εγκαταστάθηκε στη
Σεβίλλη, που αποτελούσε σημαντικό οικονομικό κέντρο της Ισπανίας και μία από
τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές πόλεις της εποχής. Η οικονομική διαχείριση που
επωμίστηκε, επισκιάστηκε από καταχρήσεις, πιθανώς υπό το βάρος των οικονομικών
προβλημάτων που αντιμετώπιζε, για τις οποίες φυλακίστηκε το 1592 για δύο ημέρες
στο Κάστρο ντελ Ρίο. Από το 1594 μέχρι το 1596, εργάστηκε ως φοροεισπράκτορας
με έδρα την Ανδαλουσία, αντιμετωπίζοντας εκ νέου την κατηγορία της κατάχρησης,
που τον οδήγησε σε νέα φυλάκιση, μέχρι τον Απρίλιο του 1598, αυτή τη φορά στη
Σεβίλλη. Στον πρόλογο που συνόδευσε τον πρώτο τόμο τού Δον Κιχώτη, ο Θερβάντες
αφήνει να εννοηθεί πως πιθανώς συνέλαβε την ιδέα του έργου κατά την περίοδο της
φυλάκισής του.
Εξώφυλλο της 4ης έκδοσης του Δον Κιχώτη 1605 |
Τον Ιανουάριο του 1605 εκδόθηκε το
σημαντικότερο ίσως έργο του Θερβάντες, Ο ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της
Μάντσα, γνωστό περισσότερο ως Δον Κιχώτης. Το μυθιστόρημα είχε αξιοσημείωτη
επιτυχία και μέχρι το καλοκαίρι του ίδιου έτους είχαν τυπωθεί δύο εκδόσεις του
στη Μαδρίτη και τη Λισαβόνα, καθώς και μία έκδοση στη Βαλένθια. O Θερβάντες
είχε ήδη παραχωρήσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του μυθιστορήματος στον Ισπανό
εκδότη Φρανθίσκο ντε Ρόβλες, για άγνωστο χρηματικό ποσό, με αποτέλεσμα να μην
επωφεληθεί οικονομικά από τη μεταγενέστερη επιτυχία και τις πολλαπλές εκδόσεις
του. Σημαντική οικονομική ενίσχυση τού πρόσφεραν ο προστάτης του, Κόντε ντε
Λεμός, και ο αρχιεπίσκοπος Τολέδου Μπερνάρδο ντε Σαντοβάλ ι Ρόχας. Ο Θερβάντες
αφιέρωσε στον πρώτο ορισμένα από τα έργα του, μεταξύ αυτών και το δεύτερο μέρος
του Δον Κιχώτη.
Παρά το
γεγονός πως άρχισε να αναγνωρίζεται στο λογοτεχνικό κόσμο σε αρκετά προχωρημένη
ηλικία, η τελευταία περίοδος της ζωής του υπήρξε η πιο δημιουργική.
Ο Θερβάντες
πέθανε στις 22 Απριλίου του 1616. Η 23η Απριλίου ήταν η ημερομηνία της ταφής
του, όπως βεβαιώνεται από το πιστοποιητικό έγγραφο της εποχής.
Στις 11
Ιουνίου 2015 ο Θερβάντες τάφηκε με επίσημη ταφή σε αβαείο της Μαδρίτης, σε
μνημείο όπου εναποτέθηκαν τα λείψανα που ανευρέθηκαν το 2005 και πιστεύεται ότι
ανήκουν στον ίδιο. Στην τελετή παρέστησαν η δήμαρχος Άνα Μποτέγια και ο
στρατός.
Άγαλμα του Θερβάντες, Εθνική βιβλιοθήκη Ισπανίας, Μαδρίτη |
Δον Κιχώτης
Ο Δον
Κιχώτης (πρωτότυπος τίτλος: El ingenioso hidalgo Don Qvixote de la Mancha,
σύγχρονος τίτλος: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, κυριολεκτικά:
Ο ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσας) είναι κλασικό έργο
λογοτεχνίας του Ισπανού συγγραφέα Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα (Miguel de
Cervantes Saavedra).
Είναι ένα
από τα μυθιστορήματα που επηρέασαν σημαντικά την ισπανική λογοτεχνία, εκδόθηκε
σε δυο μέρη, το 1605 και το 1615, ένα από τα πιο εμπνευσμένα έργα της νεότερης
δυτικής λογοτεχνίας. Το έργο περιγράφει τις περιπέτειες του πρωταγωνιστή Αλόνσο
Κιχάνο, ενός απλού αγρότη ο οποίος έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για τον
ιπποτισμό, πιστεύει ότι είναι ιππότης και παίρνει το όνομα Δον Κιχώτης. Στα
βιβλία δεν αναγράφεται επακριβώς η τοποθεσία της κατοικίας του, αλλά μας λέει
πως ζει μαζί με την ανηψιά του και την οικονόμο του σπιτιού του. Ξεκινάει τα
ταξίδια και τις περιπέτειες του μόνος, μαζί με το κοκαλιάρικο άλογο του που το
ονομάζει Ροσινάντε φορώντας μια παλιά μεταλλική πολεμική στολή που βρήκε. Κατά
την διάρκεια των περιπετειών του τραυματίζεται και τον μεταφέρουν πάλι πίσω στο
σπίτι του όπου τον φροντίζουν η ανιψιά και η οικονόμος του. Του λένε πως η
στολή εξαφανίστηκε από μαγείας. Λίγο καιρό αργότερα βρίσκει τον γείτονα του
Σάντσο Πάντσα και τον πείθει να τον ακολουθήσει με το αντάλλαγμα πως θα του
δώσει μερίδιο σε ένα νησί. Ο Δον Κιχώτης είναι ερωτευμένος με μια νεαρή
γειτόνισσα του, που από μόνος του την ονομάζει Δουλτσινέα και προσπαθεί να την
σώσει γιατί έχει πείσει τον εαυτό του ότι βρίσκεται κάτω από την επήρεια
μαγικών. Βεβαίως η Δουλτσινέα δεν γνωρίζει τίποτα από όλα αυτά και δεν
εμφανίζεται ποτέ σε κανένα από τα βιβλία. Τα ταξίδια του Δον μαζί με τον πιστό
σύντροφο του ξεκινάνε και τις περισσότερες φορές δεν έχουν καλή κατάληξη.
Συνήθως γίνονται αντικείμενα χλευασμού και γέλιου κυρίως ο σύντροφος Σάντσα
Πάντσα. Προς το τέλος του δεύτερου βιβλίου βλέπουμε πως ο Δον Κιχώτης κατά
κάποιο τρόπο βρίσκει τα λογικά του και επιστρέφει μαζί με τον φίλο και
συνταξιδιώτη του πίσω στο σπίτι τους.
Τα βιβλία
είναι γραμμένα σε επεισόδια και η ιστορία του Δον Κιχώτη έχει γραφτεί πολλές
φορές και σε παραμύθια για παιδιά.
Στο Παιδικό-Εφηβικό τμήμα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Άμφισσας
υπάρχει το παρακάτω αντίτυπο του Δον Κιχώτη για τους μικρούς μας φίλους
Στο τμήμα Θεάτρου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Άμφισσας
βρίσκουμε στο περιοδικό "Θεατρικά '72" φωτογραφίες από την θεατρική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου "Δον Κιχώτης"
Παντελής Ζερβός - Μάνος Κατράκης |
Μ. Κατράκης, Θ. Μορίδης, Α. Καπελλαρή, Μ. Σκούντζου |
Μάνος Κατράκης |
Επίσης στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών στις 29 Αυγούστου 1964 στο Ηρώδειο παρουσιάστηκε η Όπερα "Δον Κιχώτης" του Μασνέ από την Όπερα του Βελιγραδίου (Μίροσλαβ Τσανγκάλοβιτς - Δον Κιχώτης, Λάτκο Κόροσεκ - Σάντσο Πάντσα)