Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Έκθεση Θεόδωρου Βρυζάκη



Έκθεση με αντίγραφα πινάκων του Έλληνα ζωγράφου Θ. Π. Βρυζάκη στην Οικία Πανουργιά

Στα πλαίσια του επετειακού κύκλου εκδηλώσεων για την επανάσταση του 1821 ο Σύνδεσμος Φιλολόγων οργανώνει έκθεση με αντίγραφα πινάκων του Έλληνα ζωγράφου Θεόδωρου. Π. Βρυζάκη στην Οικία Πανουργιά στην Άμφισσα.
 Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Κυριακή 3 Απριλίου 2016 στις 7.00 μμ και θα μιλήσει η Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου που είναι ιστορικός τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλεξ. Σούτσου με θέμα "Θεόδωρος Βρυζάκης, ο ζωγράφος της Ελληνικής Επανάστασης" .
Η έκθεση θα διαρκέσει από 3 έως 17 Απριλίου 2016 και θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά από  τις 7.00 ως τις 8.30 μμ.
Τα σχολεία (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) που θα ήθελαν να επισκεφτούν την έκθεση πρωινές ώρες μπορούν να το κάνουν κατόπιν συνεννόησης.
Επικοινωνήστε με την κ. Μισιρλή στο 2265079093 για να κανονίσετε την επίσκεψη. Θα υπάρχουν φύλλα εργασίας που οι μαθητές θα συμπληρώσουν σε ομάδες στο χώρο της έκθεσης και θα γίνει συζήτηση για τη ζωή και το έργο του Έλληνα ζωγράφου.



Ο Θεόδωρος Π. Βρυζάκης είναι ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και ο θεμελιωτής της «Σχολής του Μονάχου»
Γεννημένος στη Θήβα το 1814, επτά χρόνια πριν από την κήρυξη της Επανάστασης του 1821, ο Θεόδωρος Βρυζάκης έζησε τα σκληρά χρόνια του απελευθερωτικού αγώνα μέχρι την ίδρυση του ελεύθερου Ελληνικού κράτους. Μετά τον απαγχονισμό του πατέρα του από τους Τούρκους τον Μάιο του 1821 βρέθηκε μαζί με τον αδελφό του Ευθύμιο στο Ορφανοτροφείο του Καποδίστρια στην Αίγινα. Το 1832, με τη μεσολάβηση πιθανώς του Ludwig Thiersch, έφυγε στο Μόναχο, όπου φοίτησε στο "Πανελλήνιον", το ελληνικό παιδαγωγικό σχολείο που είχε ιδρύσει ο Λουδοβίκος Α΄ για τα ορφανά των αγωνιστών της Επανάστασης. Εκεί άρχισε να ασχολείται με την ζωγραφική, απεικονίζοντας σχεδόν αποκλειστικά θέματα από την Επανάσταση του 1821. Το 1844 έγινε δεκτός στην Ακαδημία του Μονάχου, λαμβάνοντας για τα επόμενα έντεκα χρόνια, την υποτροφία της Ελληνικής παροικίας της πόλης. Στο μεταξύ είχε  γνωρίσει το έργο των  Carl Wilhelm von Heideck,  Peter von Hess,  Johann Petzl, Heinrich von Mayer, γεγονός που ερμηνεύει τη διαμόρφωση του ύφους του μέσα στο κλασικό ρομαντικό πνεύμα αλλά και την επιλογή των θεμάτων της ζωγραφικής του μέσα από τα γεγονότα της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας. Κατά την δεκαετία 1845- 1855 ταξίδεψε και έζησε σε διάφορες πόλεις της Δυτικής Ευρώπης για καλλιτεχνική ενημέρωση, με εξαίρεση τη διετία1848 - 1850, όταν και επέστρεψε προσωρινά στην Ελλάδα.
Το 1855 συμμετείχε στην Διεθνή Έκθεση του Παρισιού με το έργο του «Η Έξοδος του Μεσολογγίου». Τον πίνακα αυτόν, ο ίδιος ο Βρυζάκης τον αντέγραψε τουλάχιστον δύο φορές. Δύο από τους πρωτότυπους πίνακες καταστράφηκαν στην μεγάλη πυρκαγιά του Μεσολογγίου το 1929. Το τρίτο πρωτότυπο διασώζεται στην Εθνική Πινακοθήκη, αλλά ο ίδιος πίνακας κυκλοφόρησε και σε λιθογραφίες ήδη από το 1856.
Κατά τη διετία 1861 – 1863, ταξίδεψε στην Αγγλία και αγιογράφησε την Ελληνική   εκκλησία του Ευαγγελισμού στο Man. Το 1867 πήρε μέρος στην έκθεση του Del Vecchio στην Λειψία με τους πίνακες «Η Έξοδος του Μεσολογγίου», «Γιωργάκης Ολύμπιος», «Ο Λόρδος Βύρωνας στο Μεσολόγγι» και «Ο Όρκος της Αγίας Λαύρας».
Πέθανε στο Μόναχο το 1878 και κηδεύτηκε στο τότε Α΄Νεκροταφείο της πόλης. Με την διαθήκη του, άφησε κληρονομιά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όλα τα έργα τού ατελιέ του καθώς και 760 μάρκα για την επισκευή της οροφής της ελληνικής εκκλησίας του Σωτήρος (Salvatorkirche) στο Μόναχο. 

Εργα του ζωγράφου
                      

η θυσία του Καψάλη

αποχαιρετισμός στο Σούνιο 1863


η έξοδος του Μεσολογγίου 1853


το στρατόπεδο του Καραϊσκάκη

παραμυθία 1847
πηγή:  www.nationalgallery.gr